Samenvatting Hoofdstuk 1

Hoofdstuk 1 Online marketing

1.1 Definitie van online marketing

Online marketing
= een sociaal en managementproces waardoor individuen en groepen krijgen wat ze nodig hebben en willen door het creëren en met elkaar uitwisselen van producten en waarden.
= deelproces van marketing

Doel: de klant zo goed te kennen en te begrijpen dat het product of de dienst bij hem past en zichzelf verkoopt.

Synoniemen: internetmarketing, digitale marketing of e-marketing

Online = een situatie waarbij er verbinding is tussen computers
Dus: online is in verbinding staan met internet.

E-business
= breder begrip dat online marketing
= ondernemen met behulp van digitale technieken

1.2 Online marketing in relatie tot traditionele marketing

Het internet is in de meeste gevallen geen vervanging voor, maar een aanvulling op traditionele kanalen.

Internet maakt – bij verstandig gebruik – marketing effectiever: de marketingdoelstellingen kunnen met minder inspanning worden behaald:
– Informatiebehoefte van klanten worden op een eenvoudigere manier bevredigd.
– Mogelijkheid om informatie op maat te bieden
– Veel informatie over potentiële klanten te verzamelen
– Effecten van marketingcommunicatie zijn zeer goed meetbaar
– Grote mate van interactiviteit mogelijk

Internet maakt marketing efficiënter:
– mogelijk om grote hoeveelheden informatie met potentiële klanten uit te wisselen tegen geringe kosten
– Het marketingbudget kan doelgerichter worden ingezet doordat de effecten van marketingcommunicatie goed meetbaar zijn.

Internet heeft de overgang versneld van massamarketing naar one-to-one of individuele marketing. Doel van individuele marketing is het volledig op maat te maken van producten of marketinginspanningen voor een individuele klant.

Hoe: het profiel van de individuele klant is bekend en hij kan daardoor een ‘aanbod op maat’ krijgen, een individuele propositie.

Gedigitaliseerde diensten kun je bovendien advies of informatie krijgen op de momenten dat jij dat wilt.
Verschillende soorten websites:
– Corporate sites
Hebben als doel de interactie tussen de organisatie en de verschillende stakeholders, zoals klanten, medewerkers, pers en aandeelhouders, te ondersteunen
Vb: randstad.com
– Webshops
Zijn online winkels, waar producten kunnen worden bekeken en besteld.
Vb: Amazon.com
– Communicatiesites
Vertellen de bezoekers meer over de producten of diensten van de aanbieder. Naast productbeschrijvingen bevatten deze sites functionele elementen als lijsten met winkels waar het product kan worden gekocht en gebruiksaanwijzingen.
Vb: Grundig.nl
– Merksites
Hebben als doel merkkennis en merkperceptie te verbeteren. Deze sites zijn vaak in hoge mate interactief en bevatten ontspannende elementen, zoals forums of spelletjes, die ervoor moeten zorgen dat de bezoekers vaker terugkeren.
Vb: Heineken.com
– Dienstverleningssites
Geven niet alleen informatie, maar spelen een rol in het productieproces van de organisatie.
Vb: online bankieren
– Portals
Geven een inzicht van websites voor specifieke doelgroepen of met een bepaald onderwerp.
Vb. Startpagina.nl
– Inhoudsites
Geven de bezoekers informatie. Dit kunnen actualiteiten zijn, maar het kan ook informatie zijn die voor een specifieke doelgroep of in een specifieke situatie interessant is.
Vb: vijftigplusser.nl

1.3 Online marketing en de marketingmix

De ‘marketingmix’ is een van de meest gebruikte concepten uit de marketingtheorie.

Product dat aansluit bij de wensen en behoeften van de consument.
Prijs die de consument bereid is te betalen
Plaats waar de consument het product kan kopen of reserveren
Promotie om de verkoop van het product te stimuleren.

‘Plaats’ heeft later een ruimere betekenis gekregen. Het gaat niet alleen om de vraag waar de klant het product kan kopen, maar ook om een antwoord op de vraag hoe de klant, het product ‘in handen’ krijgt.

Internet kan een rol spelen bij elk aspect.

Commentaar op de marketingmix: wordt niet bekeken uit het consumentenperspectief.
Oplossing: het 4C model

Van 4P-model naar 4C-model
P’s C’s
Product | Customer solution : oplossing voor de consument
Prijs | Cost to the customer : prijs-kwaliteitverhouding
Plaats | Convenience: : gemak voor de consument
Promotie | Communication: : wederzijdse communicatie tussen organisatie en klant

Later is deze vertaald naar het SIVA-model: Solution, Information, Value, Access

1.4 Online marketing in relatie tot bedrijfsprocessen

De aan marketing gerelateerde leerprocessen in een organisatie:
1 Marketing sensing –proces:
Op de hoogte blijven van de behoeften, ontwikkelingen en trends in de markt.
2 Realiseren van producten:
Onderzoek naar en ontwikkelen van nieuwe kernproducten en diensten
3 Klantacquisitieproces:
Definiëren van doelmarkten en het werven van nieuwe klanten
4 Customer relationship management –proces:
Opbouwen van een dieper begrip, betere relaties en een beter aanbod voor individuele klanten
5 Orderafhandelingsproces: het ontvangen en goedkeuren van orders, het op tijd verschepen van bestellingen en het innen van betalingen.

1 Online marketing sensing bestaat uit:
* Actief volgen van het bedrag van bezoekers op de eigen sites
* Informatieverzamelen van social media
* Online marketing onderzoek

Online marketing onderzoek
Voordeel: resultaten snel te verzamelen en direct toegang

2 Realiseren van nieuwe producten:
* User generated content (door gebruik geleverde content)
* Crowdsourcing (promotie door gebruik)
Gebruikers leggen door productbeoordelingen en het geven van antwoorden op vragen van andere gebruikers de organisatie de internet community actief in om te komen tot nieuwe ideeën voor producten.
* Webanalytics spelen een grote rol bij het voorspellen van het succes van nieuwe producten.
* Directe feedback van de gebruikers leidt tot een sneller proces van kwaliteitsverbetering en productvernieuwing.

3 Klantenacquisitieproces
* Online marketingcommunicatie
* Online verkoop en prijsstelling

4 Customer relationship management:
* Social media
* Nieuwsbrieven
* Persoonlijke pagina’s
* E-mail
Stimuleert de organisatie klantentrouw en kan ze persoonlijker service verlenen, individuele aanbiedingen doen en meer inkomsten genereren bij bestaande klanten. Het bevorderen van klantloyaliteit staat centraal.

5 Orderafhandeling:
Snel en efficiënt als de website wordt gecombineerd met een goed betalings- en distributiesysteem

! Online marketing is een voortdurende cyclus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s