Samenvatting Hoofdstuk 9

Hoofdstuk 9 Social Media

9.1 Rol van social media

Social media is een verzamelnaam voor alle online diensten, services en applicaties die interactie tussen de gebruikers mogelijk maakt. Gebruikers hebben binnen social media de mogelijkheid om één op één de dialoog aan te gaan, informatie zoals tekstberichten, foto’s en video’s, te publiceren en deel te namen aan discussies. VB. user generated content.

Door de komst van social media zijn alle gebruikers in staat om zelf informatie te creëren en te publiceren.

Social media kunnen een rol spelen in de communicatie met potentiële klanten in ieder aan marketing gerelateerd bedrijfsproces
• Market-sensingproces: SM als bron van informatie over wat de consument beweegt
• Productrealisatieproces: SM als bron van ideeën voor productverbetering en –innovatie VB. crowdsourcing en cocreatie
• Klantenacquisitieproces: SM gebruiken om merkwaarden over te brengen en merkbinding te creëren. Ook VB salespromotion.
• Customer relationship management: online omgevingen waar klanten onderling ervaringen kunnen uitwisselen en beloond worden voor hun loyaliteit
• Orderafhandelingsproces: SM als selfserviceomgeving waarbinnen klanten elkaar helpen met het oplossen van problemen.

9.2 Ontwikkeling van social media in Nederland

Social media heeft de manier waarop individuen communiceren en relaties onderhouden revolutionair veranderd.

9.3 Waarom en hoe gebruiken mensen social media?

Drie typen gebruikers
– Consumeren
– Bekijken
– Bijdragen

Zes typen motivaties
– Entertainment: ontspanning, genot, het ontsnappen aan de realiteit of het doden van de tijd
– Informatie: bekijken wat er in je naaste omgeving gebeurt door het lezen van statusupdates op Facebook, het zoeken van meningen en verhalen om je kennis te vergroten etc.
– Persoonlijke identiteit: Zelfexpressie
– Integratie en sociale interactie: identificatie met anderen en het behoren bij een groep VB LinkedIn
– Beloning: consumeren, bijdragen aan of creëren omdat je verwacht dat je er iets voor terug krijgt.
– Zelfverwezenlijking: Het gebruik van social media om invloed of macht uit te oefenen op anderen, door een eigen blog bij te houden

Social Media

9.4 Social media inzetten op drie verschillende niveaus

– Luisteren
Monitoren: als merk heb je de keuze of je serieus wilt investeren in social media en wilt luisteren naar deze communicatie, of dit simpelweg wilt negeren
– Participeren
Dit is van belang omdat social media één van de plekken is waar consumenten tegenwoordig beslissingen nemen over productaankopen.
– Initiëren
Door zelf informatie te creëren en te distribueren via social media, trekken bedrijven de doelgroep aan en weten zij deze te binden aan het merk. Het consistent verspreiden van waardevolle informatie via social media kan uiteindelijk leiden tot meer merkloyaliteit en meer merkvertrouwen van de klant.

Welk niveau geschikt is voor een bedrijf is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de doelgroep, de branche waarin het bedrijf zich bevindt en de eigen mogelijkheden om social media in te zetten.

9.5 Ontwikkeling van een social-mediastrategie

Een complete social-mediastrategie bestaat uit de volgende onderdelen:
• Social-mediastrategie en inzichten
M.b.v. onderzoek kan er gezocht worden naar antwoorden op de vragen wat consumenten beweegt op soical media, wat concurrenten doen op social media, wat het online sentiment en volume rond het bedrijf is en wat succesvolle initiatieven zijn.
• Implementatie en ontwerp
Implementatie bestaat onder andere uit het uitwerken van een concept in een ontwerp, de technische realisatie hiervan, het opstellen van een contentplan en een rapportage opzet.
• Activatie en dialoog
De opgezette strategie zal bekend moeten worden gemaakt onder de doelgroep. Om het merk te activeren, kunnen diverse middelen worden ingezet. VB speciale online campagne, social-media-inzet.
Doordat in de onderzoeksfase is onderzocht in welke mate consumenten bereikt willen worden door het merk en welke informatie zij zouden willen ontvangen, is de keuze om te participeren of te initiëren een onderbouwde keuze.

9.6 Meten: de social media brand map

De social media brand map bestaat uit een relatieve reputatiescore van een merk en het aandeel dat een merk inneemt in de totale hoeveelheid online conversaties rond de industrie. De relatieve reputatie score is een score van een individueel merk die boven of onder het gemiddelde van de bedrijfstak scoort.

brand map

Zeroes: merken waar weinig en relatief negaties over gesproken wordt
Buzz potentials: merken waar weinig en relatief positief over gesproken wordt
Sentiment potentials: veelbesproken merken met een relatief negatief sentiment
Heroes: veelbesproken merken met relatief positief sentiment

M.b.v. een social media brand map meten bedrijven waar zij staan binnen de industrie ten opzichte van concurrenten.

9.7 Adverteren op sociale netwerken

Bijzonder hoog bereik waardoor doelgroep relatief goed te bereiken is.

9.8 Toekomst van social media
Social media hebben de transparantie enorm vergroot en consumenten een stem gegeven. Bedrijven hebben hierdoor permanent rekening te houden met een kritische consument die zijn of haar mening laat gelden en meer dan ooit wordt beïnvloed door de ervaring en mening van anderen. > Social proof

Het feit dat mensen niet meer tijd kunnen besteden aan social media betekent dat er een strijd om aandacht zal ontstaan tussen sociale netwerken.

Een belangrijk onderdeel binnen de technologische ontwikkeling is de integratie met mobiel en lokale diensten. Door deze ontwikkeling zal de integratie van mobiele en social media verder toenemen en veel nieuwe mogelijkheden openen. Doordat bedrijven op deze wijze meer kennis krijgen van het profiel, het gedrag en de behoeften van de gebruiker, wordt de marketing naar de consument gerichter en daarmee relevanter.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s