Co-creatie & Crowdsourcing

Door co-creatie en crowdfunding worden consumenten betrokken bij een van de ontwikkelingsfase van een product of dienst. Hierdoor wordt de product of dienst relevant, persoonlijk en aangepast op de behoefte van de consument (Rooks.M, 2011).

Co-creatie bij Starbuck

co-creatie bij starbucks

Co-creatie bij Nike

co-creatie bij nike

Co-creatie bij Hema

co-creatie bij hema

Costumer Experiences
Michael Porter beschreef een model waarbij co-creatie het beginsel is voor Costumer Experiences. Doordat de consument onderdeel wordt van het product of de dienst krijgt hij/zij een ‘bonding’ hiermee. Dit is het begin voor een rol van het product of de dienst in de levensstijl van de consument. Met de opkomst van social media heeft het merk zelf het heft niet meer in handen en wordt de communicatie gevoerd door de consumenten. Liefst de consumenten die een band voelen met het merk zodat die zorgen voor positieve berichten en gesprekken m.b.t. het merk(Cuccureddu. G, 2011).
Psychologisch perspectief

Consumenten zijn geneigd altijd hetzelfde te denken en doen. Dit heet het consistency-principle. Men wilt vertrouwen en vastigheid. Marketeers kunnen hierop inspelen door de doelgroep eerst een klein voorproefje – commitment – te laten afgeven om hier later een herhalingsaankoop of herhalingsbezoek te realiseren. Ookwel foot-in-the-door-techniek genoemd (Coster, M. 2014).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s